بلاگ

نوشته بلاگ

واردات خودرو آزاد شد!!!

 

 

شرط ترخیص خودرو کارکرده چیست؟

 

 

مرداد 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در خصوص آئین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم توضیح داد برای واردات خودرو، به داشتن خودرو فرسوده و یا اینکه خودرو فرسوده به نام خود واردکننده باشد تا در هنگام شماره گذاری، خودرو فرسوده را اسقاط و عوارض را به ستاد نوسازی ناوگان ارائه کند، نیست. در آئین نامه هم قید شده که نیازی به داشتن خودروی فرسوده نیست.

 

وی افزود متقاضی در مرحله ترخیص و زمانی که به شماره‌گذاری خودرو نیاز دارد، باید به سامانه ستاد نوسازی مراجعه و در آنجا گواهی اسقاط را با مبلغ 35 میلیون تومان (این مبلغ توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شده است)، خریداری کند. بعد از آن می‌تواند مجوز شماره گذاری را دریافت و خودرو را ترخیص کند.

 

وی تاکید کرد در ترخیص خودرو 2 تا 7 گواهی اسقاط نیاز است و این تعداد به نوع خودرو و رتبه انرژی بستگی دارد. این مورد در آئین نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو کاملاً مشخص شده و متقاضیان می‌توانند بر اساس آن گواهی اسقاط را خریداری و خودروی مورد نظر را شماره گذاری کنند. نکته دیگر در خصوص واردات خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی کامل است که این دسته از خودروها مشمول تخفیف در ارائه گواهی اسقاط خواهند شد. متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده و خودرو با آلایندگی کمتر وارد و عوارض کمتری برای شماره گذاری پرداخت کنند.

 

توقف واردات خودرو کارکرده به دستور بانک مرکزی

 

 

مرداد 1403: بانک مرکزی درباره شرایط تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز توسط این بانک در قبال آیین‌نامه اجرایی واردات خودروی کارکرده با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن اشاره به تصویب و تنظیم آیین‌نامه اجرایی واردات خودروی کارکرده در تاریخ 24 تیرماه 1403 توسط هیئت دولت، از توقف فرآیند اجرایی این آیین نامه تا اطلاع ثانوی خبر داده است. در متن این اطلاعیه، چنین آمده است:

 

«با عنایت به ضرورت تشکیل کارگروه، لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی، به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه می‌شود تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب نمایند»

 

 

 

انتشار آیین‌ نامه واردات خودرو کارکرده

 

 

مرداد 1403: سخنگوی دولت در روز 27 تیرماه اعلام کرد که واردات خودرو برای همه مردم آزاد شده است. وی تاکید کرد که تنها خودروهای مدل 2019 به بالا که استانداردهای اروپایی را پاس کنند، می‌توانند وارد شوند.

 

 

 

 شرایط واردات خودرو براساس آیین نامه اجرایی ماده 11 قانون ساماندهی صنعت خودرو، یا به بیان ساده تر، آیین نامه واردات خودرو مصوبه هیات وزیران در تاریخ 24 تیرماه 1403 ، به شرح زیر است:

 

 

 

ارز موردنیاز واردات خودرو دست دوم

 

 

این آیین نامه ارز با منشاء خارجی، ارز حاصل از صادرات و سرمایه گذاری مشروط به تایید بانک مرکزی را برای واردات خودروهای کارکرده مجاز اعلام کرده است. ماده 3 این آیین نامه ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را اینگونه تشریح کرده است : «منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی(با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایز منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشا خارجی تامین خواهد شد.»

 

 

 

شرایط فنی خودروهای کارکرده مجاز برای واردات

 

 

سن مجاز خودرو برای واردات در این آیین نامه براساس سال مندرج در VIN خودرو وارداتی در زمان ورود به کشور بیش از 3 سال و کمتر از 5 سال باشد. خودروهای مورد نظر برای واردات باید مورد تایید سازمان ملی ایران و علاوه بر آن دارای یکی از تاییدیه های«فهرست تایید نوع»، « تاییدیه کلی خودرو روی پلاک شناسایی»، «گواهی منطبق بر استاندارد E-MARK»،«گواهی انطباق عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس (GCC) » و یا خودرو از برند های معتبر اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد. خودروهای سبک سواری همچنین باید منطبق بر استاندارد آلایندگی محیط زیست کشور یعنی یورو5 و بالاتر باشند.

 

 

 

نحوه ثبت سفارش شرکت ها و افراد حقیقی

 

 

ثبت سفارش خودروها به صورت حقیقی یا حقوقی مشروط به اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش است و کلیه مسئولیت های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق با ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودرو وارداتی برعهده واردکننده است. براساس این آیین نامه همچنان واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی و فرمان راست ممنوع است. شرکت های واردکننده دارای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش از وزارت صمت به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای وارداتی اقدام کنند. همچنین شرکت های حمل و نقل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی نیز صرفا به منظور تامین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور می توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای تجاری اقدام کنند.

در این آیین‌نامه تاکید شده که شرایط واردات خودرو برای افراد حقیقی است. اشخاص حقیقی صرفا به عنوان استفاده شخصی و به شرط عدم واگذاری خودرو تا 5 سال می توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

 

 

سود بازرگانی و حقوق ورودی خودروهای کارکرده

 

 

هنوز جزئیات دقیقی از سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی اعلام نشده، اما پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده1 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1373 با اصلاحات بعدی به هیات وزیران به نحوی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت خودروهای یاد شده، از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری کند. ترخیص خودروهای وارداتی منوط به ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

 

 

 

امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد

 

 

براساس این آیین نامه، امکان واردات خودرو به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین آن منطقه نیز بلامانع اعلام شده است. همچنین خودروهای با سن کمتر از 5 سال که به صورت قانونی و با پرداخت هزینه های گمرکی وارد مناطق آزاد تجاری-صنعتی شده اند مشروط به پرداخت کلیه عوارض و حقوق ورودی امکان پلاک گذاری ملی در طرح واردات خودروهای وارداتی کارکرده را خواهند داشت.

 

 

تصویب آیین‌نامه واردات خودرو مدل 2019 به بالا

 

 

تیر 1403: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، از تصویب آیین‌نامه واردات خودروی مدل 2019 به بالا برای همه ایرانیان خبر داد.

وی توضیح داد یک مصوبه بسیار مهمی که هیأت وزیران تصویب کرد، آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در کشور بود. پنج هزار میلیارد تومان یک خودروساز به دلیل گران فروشی محکوم شده بود. در کنار این اقدام سلبی، اقدامات ایجابی مثل افزایش تولید یا تأمین ارز مورد نیاز انجام شد تا تولید خودرو تا ۱.۵ میلیون در سال افزایش یافت. همچنین واردات خودرو برقی، هیبریدی، آمبولانس و راهداری انجام شد.

وی افزود با ابلاغ آئین نامه، واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می‌توانند خودرو وارد کنند. مجوز این آئین نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این آئین نامه واردات خودرو نو نیز ابلاغ شده بود. لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم حتمی است. واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آئین نامه مورد تاکید قرار است.

 

 

 

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

 

 

دی 140: وزیرصمت از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در صحن علنی مجلس خبر داد و اعلام کرد که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در این باره گفت واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی آیین‌نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد؛ این آیین‌نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت در نهایت  با اصلاحاتی تصویب شد و  به زودی ابلاغ می‌شود. با ابلاغ آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز نظام پیدا خواهد کرد  و دغدغه نمایندگان  نیز رفع خواهد شد.

 

 

 

چهار تغییر مهم در آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده

 

 

مهر 1402: طبق اظهارات یکی از نمایندگان مجلس، آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم‌، پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی، در انتظار تصویب هیات دولت است. در کمیسیون زیربنایی دولت آیین‌نامه با تغییراتی همراه شده از جمله اینکه واردات با کارت ملی منتفی شده است و متقاضیان با کارت بازرگانی قادر به واردات خواهند بود. وی اظهار امیدواری کرده که این آیین‌نامه در هفته جاری به تصویب هیات وزیران برسد.

تغییرات آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:

  • برخلاف آیین‌نامه اولیه، واردات با ارز شخصی ممنوع شده است.

 

  • واردات خودرو با کارت ملی لغو شده و تنها با کارت بازرگانی می‌توان خودرو وارد کرد.

 

  • محدودیت حجم موتور ایجاد شده و واردات خودروهای بیش‌تر از 2500 سی‌سی ممنوع است.

 

  • واردکنندگان باید در قبال خودرو مسئول باشند و خودروهای سرقتی را وارد نکنند.

 

 

 

شروط جدید برای واردات خودرو دست دوم

 

 

مهر 1402: افشای نخستین اطلاعات از دستورالعمل وزارت صمت برای واردات خودروهای دست دوم در تاریخ 9 مهرماه، نشان می‌دهد که برخی از شرایط و قوانینی که قبلا برای واردات این خودروها درنظر گرفته شده بود، حذف شده و است. با اینکه همچنان احتمال اصلاح یا تغییر بندهای این دستورالعمل وجود دارد، اما وزارت صمت، فعلا برخی از شرایط زیر را برای واردات خودرو کارکرده، تعیین کرده است:

 

1. واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع است.


2. خودروی کارکرده وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.


3. عمر خودرو وارداتی دست دوم، باید کمتر از پنج سال و کارکرد آن نیز حداقل باید 100 کیلومتر باشد.


4. صدور ثبت سفارش، منوط به ارایه گواهی اسقاط (موضوع ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو) است.


5. شرکت‌های واردکننده به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند، نسبت به ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام نمایند.


6. اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند جهت ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.


7. - ثبت سفارش خودروها باید پیش از ورود خودرو به کشور، انجام گردد. بنابراین ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها پس از ورود به کشور انجام شده باشد، امکان‌پذیر نیست.


8. در صورت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» اقدام کند.

 

 

 

شرکت های متقاضی واردات خودرو کارکرده

 

 

مرداد 1402 انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، بعد از برگزاری جلسه مورخ 21 مردادماه 1402 با مدیران دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در خصوص ابلاغ مجوز واردات خودروهای کارکرده به منظور انجام تمهیدات لازم، طی فراخوانی به شرکت‌های عضو این انجمن، از آنها خواسته است تا در صورتیکه تمایل به واردات خودرو دست دوم را دارند، جزییات دقیق این خودروها را شامل برند، مدل، حجم موتور، تعداد و میزان ارزش آنها را تا روز سه‌شنبه مورخ 24 مردادماه 1402 به انجمن اعلام نمایند.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید