بلاگ

نوشته بلاگ

المپیک 2024 پاریس

 

 

 

المپیک 2024 پاریس از 05 الی 21 مرداد 1403 در شهر پاریس کشور فرانسه برگزار می گردد. المپیک 2024 پاریس بعد از صد سال در فرانسه برگزار می گردد.کمیته بین المللی المپیک در جلسه ای در شهر لیما در تاریخ ١٣ سپتامبر ٢٠١٧ به طور رسمی پاریس را به عنوان میزبان رقابت‌های المپیک ٢٠٢٤ اعلام کرد وفرانسه قصد دارد این افتخار را برای خود جشن بگیرد. دو شهر لس آنجلس وپاریس برای برگزاری المپیک کاندید شده بودند که در نهایت پاریس برای میزبانی این بازی ها انتخاب شد و این شهرخود را برای این بازی ها آماده می کند. در تاریخ بازی های المپیک سال ١٩٢٤ برای اولین بار پاریس میزبان این بازی ها شد و اینک بعد از صد سال دوباره میزبانی این بازی ها به فرانسه سپرده می شود.

 

 

چه ورزش هایی در المپیک ٢٠٢٤  پاریس مشارکت خواهند داشت؟
 

 

 بسکتبال، تیروکمان، دوومیدانی، بدمینتون، دوچرخه‌سواری، قایقرانی (کانو – کایاک، رویینگ)، بوکس، اسب سواری، ژیمناستیک، شمشیربازی، هندبال، فوتبال، هاکی، گلف، جودو، پنجگانه مدرن، راگبی، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، پینگ پنگ، تکواندو، تنیس، سه‌گانه، والیبال، وزنه‌برداری، کشتی،کاراته، اسکیت بورد، موج سواری

 

 

آمار و حقایقی از بازیهای المپیک/ حضور کشوری که فقط 12هزار نفر جمعیت دارد

 

 

در المپیک پاریس بیش از 10000 ورزشکار در 32 رشته ورزشی مختلف به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش ایسنا،  ورزشکاران بیش از 200 کشور جهان در بازی های المپیک تابستانی 2024 در پایتخت فرانسه شرکت خواهند کرد.  المپیک از سال1896 هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود (به استثنای سال‌های 1916 به دلیل جنگ جهانی اول، 1940 و 1944 به دلیل جنگ جهانی دوم و 2020 به دلیل کرونا). پاریس پیش از این دو بار در سال های 1900 و 1924 میزبان بازی های المپیک تابستانی بوده است.

 

 

کدام کشورها کمترین مدال المپیک را دارند؟

 

 

بیش از 60 کشور هستند که هرگز مدال المپیک کسب نکرده اند. برخی از کشورهای بزرگ از نظر جغرافیایی که هرگز مدال نگرفته اند عبارتند از بولیوی، کامبوج، هندوراس، نپال و یمن.

 

 

چند کشور در المپیک 2024 شرکت می کنند؟

 

 

206 کشور در کمیته بین المللی المپیک حضور دارند و هر کدام حداقل یک ورزشکار در پاریس خواهند داشت.

 

 

مدال‌های المپیک پاریس 2024

 

 

در بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس، 329 سکوی مدال وجود دارد که 157 مورد آن برای مردان، 152 مورد برای زنان و 20 مسابقه با جنسیت مختلط است. به طور کلی، نزدیک به 1000 مدال برای 206 کشور در کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (IOC) تعریف شده است که هر مدال حداقل یک برنده در تابستان امسال در پاریس خواهد داشت. در طول 19 روز رقابت، حدود برای کسب مدال در 32 رشته‌ی ورزشی با هم رقابت خواهند کرد.

 

در طول تاریخ، تیم ایالات متحده آمریکا بر بازی‌های المپیک تابستانی مسلط بوده و با 1070 مدال طلا و 2667 مدال در مجموع وارد المپیک پاریس 2024 شده است. بعد از آن، اتحاد جماهیر شوروی 1009 مدال به دست آورده و انگلیس و جمهوری خلق چین به ترتیب 916 و 636 مدال دارند. همچنین بیش از 60 کشور وارد این المپیک شده‌اند که هرگز مدال المپیکی را کسب نکرده بودند. با‌این‌حال، هنوز مسابقات تمام نشده و تعداد مدال‌ها جا‌به‌جا خواهد شد. آمریکا، چین، استرالیا و کشور میزبان فرانسه تاکنون در صدر جدول مدال‌ها قرار دارند. در ادامه به مدال‌ها و رکوردهای المپیک 2024 در هر رشته‌ی ورزشی تا کنون اشاره شده است. 

 

 

 

 

وضعیت ایران در المپیک 2024

 

 

ورزشگاران ایرانی پس از9 روز بازی‌های المپیک هنوز مدال یا رکوردی را به نام خود ثبت نکرده بود. از جمله بازی‌های مهمی که تا این تاریخ ایران در آن‌ها ناکام باقی ماند عبارت‌اند از:

 

  • شمشیربازی  که در آن شمشیرباز ایرانی رتبه چهارم را کسب کرد.

 

  • رقابت‌های تیراندازی تپانچه 25 متر که در آن تیرانداز ایرانی عنوان ششم را به دست آورد.

 

  • قایقرانان و ورزشکاران دوومیدانی ایرانی نیز در مسابقات حذف شدند و رکوردهای چشم‌گیری به دست نیاوردند.

 

  • تیراندازی با کمان که تیرانداز ایرانی در دور دوم آن شکست خورد.

 

  • دوچرخه‌سواری جاده که در آن ورزشکار ایرانی با وجود عبور از خط پایان نتوانست مقامی کسب کند.

 

  • شنا که شناگر ایرانی 100 متر آزاد در رده چهل‌وهشتم قرار گرفت.

 

  • تنیس روی میز که در آن یکی از سه نماینده ایرانی به دومین مسابقه رسید اما در مقابل بازیکن ژاپنی شکست خورد.

 

 

در آن زمان، تنها رشته ورزشی که می‌توانستیم به آن امید داشته باشیم پرش خرک ژیمناستیک است که در آن بازیکن ایرانی مهدی الفتی به مرحله فینال رسیده است. بااین‌حال، پس از بازی‌های کشتی‌گیران و تکواندوکاران ایرانی اوضاع ایران در جدول رقابت‌های المپیک کمی تغییر کرد.

 

در حال حاضر، ایران به رده بیست‌وسوم مدال‌ها صعود کرد و در مجموع 8 مدال دارد. از این مدال‌ها 2 مدال طلا از کشتی، ۴ مدال نقره از کشتی و تکواندو و 2 مدال برنز از این دو رشته ورزشی به دست آمده است. تکواندوکاران ایرانی توانسته‌اند در مجموع 3مدال کسب کنند و کشتی‌گیران نیز مجموعا ۵ مدال به دست آورده‌اند.

 

 

کلام آخر

 

 

ارزش مدالها و رکوردهای المپیک 2024 چیزی بسیار بیشتر از یک پاداش مادی است. آن‌ها مظهر ارزش‌های والا، اخلاق ورزشی و وحدت هستند که در المپیک نقش اساسی دارند. ارزش مدال‌های المپیک فراتر از دستاوردهای فردی است و غرور ملی، وحدت جهانی و روحیه رقابت پایدار را در بر می‌گیرد. چه بسا که این افتخارآفرینی و کسب مدال با ثبت رکوردهای جدید همراه باشد که ارزش مدال را چند برابر کرده و نام ورزشکار را در تاریخ ثبت می‌کند.

 

 

 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید